top of page

Kunstobjecten dragen bij aan het anders kijken naar de wereld om ons heen. De maker creëert een stukje nieuwe werkelijkheid om een boodschap over te brengen, een gevoel vast te leggen en/of laat de interpretatie aan de kijker over. Dit maakt kunst-objecten tot inspirerende objecten om naar te kijken en betekenis aan te geven.   

Met de opkomst van Artificial Intelligence als nieuwe technologie, komen we in een tijdperk waarin ook binnen de kunstwereld verandering plaats zal vinden.

Met behulp van Artificial Intelligence kan de 'niet'-kunstenaar de mooiste creaties maken. Hierdoor ontstaan vragen zoals: kan een AI gegenereerde afbeelding als kunst worden gezien? Wat betekent AI voor een kunstenaar? Kunnen kunst en technologie samengaan? Wat als AI de concurrentie aangaat met de vormen van kunst zoals we die nu kennen? 

Anders Kijken naar Kunst

Anders Kijken naar Kunst: Is Artificial Intelligence de toekomst van kunst?

TRAINING VOOR DOCENTEN CKV OF ANDERE KUNSTGERELATEERDE VAKKEN

De training is verdeeld over 2 dagdelen. Het eerste deel van de training vindt plaats in Museum de Lakenhal. Het tweede deel van de training vindt plaats op school.

Tijdens deze training gaan we aan de slag met toekomstgericht denken over kunst en kunstenaarschap, empathie en technologie. Dit doen we door praktisch aan de slag te gaan met kunstobjecten en samen een tentoonstelling te maken. We gaan samen de diepte en de breedte in.

 

In het eerste deel van de training 'Anders kijken naar Kunst' zullen we zowel object-onderzoek doen als menselijke eigenschappen toekennen aan objecten (antropomorfisme).

We zullen kunstwerken benaderen vanuit verschillende perspectieven en de toegevoegde waarde hiervan ontdekken als aanvulling op ons eigen denkwijze.

Tijdens het tweede deel van de training gaan we aan de slag met kunst en AI. 

Het combineren van kunst en AI kan leiden tot een verrijking van ons begrip van de wereld om ons heen. Daarvoor is het belangrijk om na te denken over de (on)mogelijkheden van kunst en technologie.

Dat doen we door een tentoonstelling te maken, waarin kunst en AI samengebracht worden. We denken na over hoe AI en bestaande kunst elkaar kunnen aanvullen, tegenwerken en vragen kunnen oproepen bij de kijkers.

Na de training heb je ervaren hoe je object-onderzoeksvaardigheden in kunt zetten bij CKV en kun je deze vaardigheden aan je leerlingen overdragen. Je kunt leerlingen uitdagen om anders naar de wereld om hen heen te kijken en perpectiefdenken stimuleren, door middel van kunstwerken. Daarnaast kun je een kunstobject gebruiken om op een inspirerende manier aan de slag te gaan met zowel onderzoeksvaardigheden als creativiteit en voorstellingsvermogen bij leerlingen. Ook heb je tijdens de training ideeën gekregen over de rol van AI in kunst en de invloed ervan op zowel makers als kijkers van kunst. Dit kun je gebruiken om met je leerlingen in dialoog te gaan over hoe 'Kunst zoals je die nu kent in het museum' verschilt van 'Toekomstige kunstwerken die gecreëerd worden met AI' en ze daar een mening over laten vormen.

We sluiten af met het gezamelijk maken van een lesplan, zodat je met het geleerde direct aan de slag kan gaan in de klas!

Kosten op basis van vrijblijvende offerte.

Duur: ongeveer 3 uur per dagdeel

Na het volgen van beide dagdelen ontvangen de deelnemers het certificaat  'Anders Kijken naar Kunst: is AI de toekomst van kunst?'

 

Het is ook mogelijk om de hele training op 1 dag te volgen.

bottom of page