top of page

Hoe is Objectwijs ontstaan....een korte terugblik op de afgelopen jaren

2020-2022

Lamberto, onze  assistent.jpg

Objectwijs is oorspronkelijk ontstaan vanuit de behoefte om een samenhangend onderwijsaanbod aan aan te kunnen bieden voor scholen. Makers van Morgen heeft zich verenigd met docenten en andere professionals om een nieuwe manier van lesgeven in de scholen en musea te brengen waarin objecten de verbinders zijn die uitdagen om de wereld vanuit verschillende perspectieven opnieuw te ontdekken en betekenis te geven. 

In 2020 kregen we de onderwijs-innovatiesubsidie toegewezen vanuit gemeente Leiden. En vlak daar daarna werd Nederland getroffen door het Corona virus. 

Bijna 2 jaar van maatregelen en het sluiten van musea en scholen maakte het voor ons heel lastig om tot uitvoering van onze plannen te komen.  De maatregelen dwongen ons tot het geven van online lessen en workshops Objectwijs, met af en toe een plotselinge mogelijkheid om lessen Objectwijs in de fysieke wereld uit te voeren. Toch kijken wij terug op deze periode als een periode die ons mogelijkheden heeft gegeven om de tijd te nemen om het lesmateriaal van Objectwijs bij scholen en musea in te zetten en uit te testen, online en offline. Ook hebben we het Objectwijs-materiaal ingezet i.s.m met andere onderwijsinitiatieven, zoals een docententraining voor onderwijs en musea i.s.m. de Debat Unie, voorbereidingen voor het Museum Debat en het project Challenging Perspectives.

Het materiaal is geevalueerd met docenten en musea en geevolueerd naar een training voor docenten, inclusief lesmateriaal welke direct in de klas en het museum inzetbaar is. 

 

* Timo Epping en Vera van de Ven, Rijksmuseum van Oudheden

* Anouk Heesbeen-de Vos, Museum de Lakenhal

* Esther van der Ploeg en Esther van Zutphen, Museum Volkenkunde

* Kris Schriermeijer en Marjolijn Groos, Japanmuseum Sieboldhuis

* Hanneke Jelles en Nuala Teerink, Hortus Botanicus Leiden

* Susan Suer, Erfgoed Leiden

* Maartje Kijne en Welmoet Damsma, Naturalis Biodiversity Center 

* Jessica Hilhorst, Gemeente Leiden

* Fresco Sam-Sin, lecturer Leiden University 

* Marleen Spierings, Museumdebat 

* Alexander Schinkel, Directeur Debatunie

* Theo Ploeg, teacher & ambassador Speculative Design

* Jonathan Even Zohar, Research, Reinwardt Academie

* Bas Haring, Volksfilosoof & Hoogleraar Publiek Begrip van Wetenschap

* Bob Zadok Blok, jr, Creativity & Innovation Expert, Researcher (Dr/PhD)

* Herman Post, van de Heb je genoeg geleerd vandaag-cyclus 

* Ilja van Santen, * Jens Fick, * Mirthe Lems, Agora Leiden, SCOL

* Esther Veldt, directeur De Hobbit, PROO LEIDEN

* Jan Bos, Teachwise en voormalig directeur Lucas Onderwijs

* Margot Schoutsen, ICLON/ONZ

* Anna Reints, Leids Education Fieldlab

* Juke Loman, Verwonder om de Hoek

* Lina Torres en Michelle Tiu, Studenten Geesteswetenschappen, Universiteit Leiden

En een ieder die ergens op onze weg naar onderwijsvernieuwing ons pad heeft gekruist!

RMO .jpg
Logo Lakenhal.jpeg
Logo Naturalis.jpeg
901_original_hortus_leiden_logo.jpg
Logo Erfgoed Leiden.png

Er zijn veel mensen die tijdens onze reis een stukje met ons zijn meegewandeld, mee hebben gedacht, feedback hebben gegeven en/of met ons werken (of hebben gewerkt) als samenwerkingspartner om in 2020 onze eerste stappen met Objectwijs te zetten ...en onderstaande lijst is zeker niet compleet, maar onze dank gaat o.a. uit naar:

2023

Ondertussen is de maatschappij ook verder ontwikkeld en is Objectwijs is nu relevanter dan ooit! Aangezien we ons in een transitie-tijdperk bevinden waarin zowel scholen als musea op zoek zijn naar handvatten om aan te sluiten op een toekomstige duurzame samenleving, hebben we trainingen ontwikkeld voor scholen & musea. 

Met trots kunnen wij nu unieke trainingen en workshops aanbieden, waarbij een nieuwe mindset mogelijkheden aanreikt voor een betere toekomst. Met het aanbieden van nieuwe wekvormen en lesmateriaal aan docenten, bieden we hen ook houvast om het geleerde door te geven aan toekomstige generaties. 

SAMEN VOOR ONZE KINDEREN & DE WERELD VAN MORGEN!

bottom of page